Da Eataly kom til Danmark

Vikar- og rekrutteringshuset Moment har varetaget opgaven med at sætte et helt nyt team på 70 mand til det italienske madmarked Eataly, som i november slog dørene op til deres første afdeling på dansk grund. Mange års erfaring med volumenopgaver, et digitalt setup og en unik søgestrategi var blandt nogle af de ingredienser, der gjorde projektet til en succes.


Mad-aficionados rundt omkring klappede begejstrede i hænderne, da nyheden om, at København ville blive et madmarked rigere, dukkede op i maj. Det eksklusive og verdensomspændende italienske madkoncept Eataly – en kombination af supermarked, spisested og kokkeskole - havde indgået partnerskab med COOP og ville inden jul slå dørene op til deres første afdeling på dansk grund, i underetagen i Illum. Og til at sætte det team af salgsassistenter, kokke, pizzabagere, specialister og managers, der skulle sikre den høje kvalitet og service, Eataly er kendt for, havde de madglade italienere valgt vikar- og rekrutteringsbureauet Moment.

salat.jpg

Et mangfoldigt team

Moment har 20 års erfaring fra vikar- og rekrutteringsbranchen og er bl.a. specialister i at rekruttere serviceprofiler og løfte volumenopgaver. Men Eataly-opgaven indebar også nye udfordringer, idet Moment skulle rekruttere profiler, som huset ikke tidligere har haft erfaring med, såsom kokke, pizzabagere og specialister inden for frugt og grønt, ost og pølse.

Moment gik til opgaven ved at nedsætte en ekspertgruppe af interne og eksterne kræfter med erfaring fra restaurationsbranchen, ligesom der blev udarbejdet en omfattende marketingsstrategi, som skulle brande Eataly som arbejdsplads på jobportaler, sociale medier og andre online kanaler. Der blev desuden investeret tid og ressourcer i at lære Eataly og deres behov bedre at kende. 

 

”Før vi gik i gang med at ansætte folk, var det vigtigt for os, at vi forstod præcis hvilke typer af medarbejdere, Eataly foretrækker at have med ombord”

Sophie-Amalie Berg Møller, rekrutteringskonsulent

 

”Før vi gik i gang med at ansætte folk, var det vigtigt for os, at vi forstod præcis hvilke typer af medarbejdere, Eataly foretrækker at have med ombord”, siger Sophie-Amalie Berg Møller, rekrutteringskonsulent i Moment.

I august måned var repræsentanter fra Moment derfor en tur i Rom og Milano for at få en fornemmelse af stemningen i Eatalys afdelinger og hvilken type af medarbejdere, Eataly var på udkig efter.

”En af de indsigter, vi tog med os til Danmark, var, at Eataly gerne vil have en mangfoldig og fleksibel medarbejderstab. Folk med personlighed og udstråling. Vi skulle ikke blot ansætte en lang række mennesker, men sætte et team, der kunne fungere på kryds og tværs”, siger Sophie-Amalie.

Hvad er din yndlingspizza?

En anden ting, der kendetegner Eataly, er, at de stiller høje krav til deres medarbejderes kompetencer og faglighed. Specialister inden for oste skulle ikke blot kunne kende navnene på forskellige italienske oste, men også hvordan de bliver produceret, hvor længe de har lagret, hvilken region de hører til, og hvilke oste der er optimale at bruge i forskellige retter.  

Selve rekrutteringsprocessen, der løb fra august til oktober, bestod derfor af en blanding af assesments, hvor 10-15 kandidater blev inviteret ind til en fælles introduktion af Eataly og jobbet, individuelle jobsamtaler, cases og en unik søgestrategi for hver af de stillingstyper, der skulle besættes. Eksempelvis blev ansøgerne til stillingen som pizzabager spurgt, hvilken pizza der var deres yndlingspizza.

”Tanken var, at vi ud fra deres svar kunne vurdere kandidatens kendskab og holdning til råvarer. En kandidat svarede, at hans yndlingspizza var en Margherita (en pizza bestående af tomatsovs og mozerellaost red.). Hans begrundelse var, at man på grund af pizzaens simplicitet nemt kunne bedømme, om råvarerne var i orden,” fortæller Sophie-Amalie Berg Møller. 

Den samlede indsats mundede ud i et team på over 70 højt kvalificerede kandidater. Et resultat, som blev muliggjort af, at Moment gennem snart 20 år har udviklet intelligente og gennemprøvede rekrutteringsprocesser og har et digitalt setup til rådighed, der kan håndtere et stort antal af ansøgere på kort tid.

pølse.jpg

Introduktion til det danske arbejdsmarked

Selvom interessen for Eataly i Danmark har været stor, og kvaliteten i ansøgerne generelt har ligget på et højt niveau, har der også været udfordringer undervejs. Det italienske arbejdsmarked afviger på mange punkter fra det danske, og især den danske vikarlov har udfordret undervejs. Eksempelvis må kun 8% af en italiensk virksomheds medarbejderstab udgøres af vikarer, mens der i Danmark ikke er nogen øvre grænse.

Moment fik derfor undervejs i processen en mere rådgivende rolle med at introducere Eataly til det danske arbejdsmarked, og hvad der hører til af overenskomster, vikarlov, SKAT m.m. Områder, som Moment er i berøring med hver eneste dag og besidder specialiseret viden omkring.

Succesfuld fastholdelse

Logistik, sprogbarrierer og andre typiske udfordringer, der følger med at etablere en forretning i et nyt land, gjorde, at datoen for Eatalys Grand Opening blev rykket flere gange. De første medarbejdere blev ansat tilbage i starten af august og endte med at have første arbejdsdag i midten af oktober.

Alligevel lykkedes det Moment med stor succes at fastholde motivationen hos de ansatte medarbejdere. Ud af de mere end 70 ansættelser, blev det til kun to opsigelser og en enkelt afskedigelse. Nøglen hertil var løbende kommunikation.

 

”Vi har hele vejen igennem haft en gennemsigtig og ærlig
kommunikation med kandidaterne.”

Sophie-Amalie Berg Møller, rekrutteringskonsulent

 

”Vi har hele vejen igennem haft en gennemsigtig og ærlig kommunikation med kandidaterne. Vi har løbende sendt informationsmail og afholdt informationsmøder, hvor de fik lejlighed til at hilse på deres kommende kolleger og chefer, så de ikke følte sig glemt”, siger Sophie-Amalie.

Siden Eataly havde deres officielle åbningsdag torsdag d. 17. november har Moment og Eataly forsat samarbejdet, hvor Moment bl.a. har assisteret og rådgivet Eataly om vagtplanlægning og ressourcestyring.

Følg os