Hey, se mig - jeg er awesome

Videoansøgninger bringer sociale mediers selviscenesættelse ind i rekrutteringsarenaen. Spørgsmålet er, om vi kommer tættere på kandidaten, eller om vi lader os dupere af en redigeret virkelighed, hvor distanceblændere får let spil.


Videoansøgninger og brug af levende billeder i rekrutteringsprocessen er det nye sort inden for digital HR. Selv Kongehuset har med kronprinsens maratonvideo meldt sig på banen.

At området vil fortsætte med at vokse i de kommende år, kan der næppe være tvivl om. Jobindex købte for kort tid siden firmaet Joblicate, som har udviklet et stykke software til formålet, og i Moment har vi i flere år brugt metoden via systemet Bright View. Men mindre kan også gøre det, og teknisk set er det inden for rækkevidde for alle.

Der findes ikke megen forskning i fordele og ulemper ved brug af video, men i takt med, at metoden er blevet mainstream, er vi selv blevet mere forsigtige. Brug af video i rekruttering er ikke blot et nyt værktøj. Det er en helt ny disciplin, der kræver nye kompetencer hos de HR-folk, der bruger det.

Læs hele Mortens blogindlæg på Mandag Morgen

Følg os