Jobsamtalen

Gør et godt indtryk til jobsamtalen.


Du har skrevet en målrettet ansøgning og opstillet et professionelt CV, som du har sendt til virksomheden, og nu har de kaldt dig til samtale. Men hvordan sørger du for at gøre et godt indtryk? Nøglen til en god jobsamtale er forberedelse, og vi har samlet de bedste råd her.

1. Bliv klog på virksomheden

Du har sikkert hørt det før, men det er vigtigt, at du på forhånd har tjekket op på virksomheden. Selvom det ikke er alt, du kan læse dig til på virksomhedens hjemmeside, kan den give dig en grundlæggende forståelse af virksomheden.

Du vil formentlig også få en introduktion til virksomheden under selve jobsamtalen, men du udviser et vist engagement ved at have tjekket op på nøgletal, vision og konkurrenter inden samtalen.

2. Stil relevante spørgsmål

Det kan være en rigtig god idé at forberede nogle relevante spørgsmål til jobsamtalen. Det kan være, at de helt naturligt dukker op, i takt med at du gør din research omkring virksomheden. Alternativt kan du snakke med din kæreste, ven eller bror om virksomheden, og sammen kan I finde frem til nogle spørgsmål.

Det er nok at forberede 2-3 spørgsmål hjemmefra. Du vil højst sandsynligt opleve, at der også dukker nogle spørgsmål op i dit hoved under selve jobsamtalen.

3. Overvej dine svar

Ligesom du bør forberede nogle spørgsmål, kan det være en rigtig god idé at overveje dine svar før samtalen. Du ved naturligvis ikke på forhånd, hvad virksomheden vil spørge dig om. På trods af det kan du godt forberede dig på at blive spurgt ind til noget af det, du har skrevet i din ansøgning og CV. Læs derfor begge dele igennem flere gange inden samtalen, så du er helt skarp på det, du har skrevet.

Derudover er der de typiske spørgsmål, såsom ”Hvorfor har du søgt jobbet?” og ”Hvordan arbejder du under pres?”. Skriv spørgsmål og svar ned og øv dig i dem, så du kan huske de gode svar, når spørgsmålene bliver stillet under jobsamtalen. Forbered også gerne en såkaldt elevatortale, som er en tale, der opsummerer dine kompetencer og din værdi på cirka 30 sekunder. Så kan du uden problemer svare kort og præcist, når arbejdsgiveren beder dig fortælle lidt om dig selv.

4. Et godt førstehåndsindtryk er vigtigt 

Du har ganske få sekunder til at påvirke andres opfattelse af dig – det der i daglig tale betegnes som førstehåndsindtrykket. For at give et godt førstehåndsindtryk bør du blandt andet klæde dig præsentabelt på, møde op til tiden, smile og være imødekommende. For de fleste kræver dette ikke ret meget forberedelse, men hav det i tankerne, når du dukker op til samtalen. 

Arbejdsgiveren har ofte flere samtaler på én dag, så vær også opmærksom på at give lidt af dig selv og vise din personlighed. Mange gange er det tiden, inden og efter samtalen som afgør, hvordan arbejdsgiveren husker dig efter jobsamtalen. 

5. Udvis selvtillid 

Du skal ikke være ydmyg, når du fortæller om dine styrker og kompetencer. Vis gerne, at du er stolt over det, du kan. Det er trods alt ikke noget, der er kommet af sig selv, men noget du har arbejdet for. Gå gerne i detaljer med dine tidligere resultater, så viser du også, at du har en god grund til at prale lidt. Til en jobsamtale er det nemlig en god ting at vise, at du har selvtillid. 

Hvis arbejdsgiveren spørger ind til dine svage sider, er det okay at være lidt ydmyg. Ingen er god til alt. Husk dog ikke at tale dig selv ned, men vend det derimod til noget positivt. At være klar over sine svagheder kan være et plus, da det viser, at du har selvindsigt og har fokus på at udvikle dig.

Følg os