Jobsamtalen

Vi guider dig til, hvordan du giver det bedste indtryk til jobsamtalen.


Du har skrevet den perfekte ansøgning og opsat et målrettet og professionelt CV, som du har sendt til virksomheden, og nu vil de gerne se dig til en samtale. Din første reaktion er ”Yes” efterfulgt af ”Åh nej, hvad skal jeg sige, og hvad skal jeg have på?”. Bare rolig. Nøglen til en god jobsamtale er forberedelse, og vi har samlet de bedste tips her. 

1. Lær virksomheden at kende 

Det kan ikke siges nok gange, hvor vigtigt det er, at du på forhånd har opbygget et indgående kendskab til virksomheden. Selvfølgelig er det ikke alt, du kan læse dig til på virksomheden hjemmeside. Du kan dog lære meget ved at læse om – og reflektere over – virksomhedens vision, mission, historie og lignende, som typisk er frit tilgængeligt. Højst sandsynligt vil du også få en introduktion til virksomheden under selve jobsamtalen, men du udviser en vis seriøsitet, hvis du kan byde ind og snakke med om strategi, værdier og lignende. 

2. Forbered relevante spørgsmål

Det kan være en rigtig god idé at forberede nogle relevante spørgsmål til jobsamtalen. Det kan være, at de helt naturligt dukker op, i takt med at du gør din research omkring virksomheden. Alternativt kan du snakke med en ven eller søster om virksomheden, og sammen kan I finde frem til nogle spørgsmål. 

Du behøver ikke at have mere end et par spørgsmål forberedt – der vil højst sandsynligt også dukke nogle spørgsmål op under selve jobsamtalen.

3. Overvej dine svar på forhånd

Ligesom du bør forberede nogle spørgsmål på forhånd, kan det være en rigtig god idé at overveje dine svar før samtalen. Du ved af gode grunde ikke, hvad virksomheden vil spørge dig om. Alligevel kan du godt forberede dig på, at du højst sandsynligt vil blive spurgt ind til noget af det, du har skrevet i din ansøgning og CV, så vær helt skarp på det.

Du vil formentlig også blive spurgt om, hvorfor du søger jobbet, og der er det vigtigt, at du viser din motivation og passion, som du også gav udtryk for i din ansøgning. Sig aldrig, at du søger jobbet, fordi du har brug for pengene, eller at du søger nyt job, fordi din nuværende chef er et kvaj. Forsøg altid at vende det til, at du søger nye udfordringer, og fortæl hvordan du i netop dette job kan bruge dine styrker til at skabe værdi.

4. Giv et godt førstehåndsindtryk

Flere undersøgelser viser, at førstehåndsindtrykket dannes inden for de første 15-30 sekunder. Det betyder, at du har ganske kort tid til at påvirke andres første indtryk af dig.

For at give et godt førstehåndsindtryk, bør du først og fremmest overveje dit tøjvalg. Mød aldrig op til en jobsamtale med en udfordrende påklædning eller med krøllet tøj ogg pletter på skjorten. Sørg også for at møde op til samtalen i god tid. Kør eventuelt forbi dagen før og tag tid på turen.

Hvis du er i tvivl om, hvad du skal svare på et spørgsmål, må du gerne købe dig tid ved at sige noget i retning af ”Så det du spørger om er…” eller "jeg er ikke helt sikker på, jeg forstår dit spørgsmål". 

5. Fortæl om dine styrker og kompetencer

Udvis selvtillid, når du fortæller virksomheden om dine styrker og kompetencer. Det er i orden at prale lidt, så længe du gør det med et glimt i øjet. Fortæl meget gerne om dine tidligere resultater. Du har formentlig skrevet om dem i dit CV, men se samtalen som din mulighed for at uddybe dem.

Følg os